TOIMINTAKERTOMUS 2022 HIIHTOJAOSTO

Joona Hulkkonen

Seija Hirvonen

HIIHDON TOIMINTA

Hiihtojaoston tavoitteena on ollut monipuolinen seurayhteistyö ja sen kehittäminen maakunnan alueella, hiihdon harrastajamäärän kasvu ja yhteistyön tiivistäminen eri lajien kanssa sekä lasten ja nuorten hiihto- ja valmennustoiminnan sekä kilpailutoiminnan kehittäminen. Myös talkoolaisten huomioiminen seuratoiminnassa on ollut tärkeä tavoite.

Helmikuussa (19.2.-20.2) järjestettiin valtakunnalliset KLL:n (Koululiikuntaliiton) –mestaruushiihdot Harjupirtin maastossa, joihin osallistui 426 kilpahiihtäjää. Vuodella siirtyneen kilpailun valmistelut sujuivat järjestelyiltään erittäin hyvin. Nuoret hiihtäjät huoltojoukkoineen vilkastuttivat Rantasalmen viikonloppua monella eri tavalla. 130 talkoolaisen lisäksi kisatouhuissa olivat mukana Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun XAMKin liikunnanohjaajaopiskelijat.

Tiina ja Arto Tilaéus osallistuivat Hiihtoliiton järjestämään Startti Ladulle –tapaamiseen17.3. Varkaudessa, jossa pohdittiin hiihdon tulevaisuuden näkymiä ja kehittämissuunnitelmia sekä keskusteltiin seurojen nykytilanteesta sekä Suomen Hiihtoliiton vuoden SM –kisajärjestäjien koulutukseen 28.-29.10. Jyväskylässä.

Hiihtäjillä oli mahdollisuus hiihtoharjoitteluun syyskaudella Leppävirran HiihtoAreenalla ja Tanhuvaaran ensilumen ladulla. Hiihdon yleisharjoittelu / hiihtoleirille Leppävirralle 30.9.- 2.10. oli 28 osallistujaa. Leirille osallistui myös neljä hiihtojaoston jäsentä ja perjantai-iltana pidettiin hiihtojaoston kokous.

Hiihtokoulu järjestettiin tammi-helmikuussa 4-13-vuotiaille, johon osallistui 29 lasta ja 5 ohjaajaa. Kesäharjoituksia ohjasi Janna-Julia Tilaéus Osuuspankin Kesäduuni OP:n piikkiin -kampanjan tuen avulla sekä Junai Noskov Etelä-Savon liikunnan kesätyösetelillä. Syyskaudella oli ohjattuja harjoituksia kerran viikossa.

Harjupirtillä järjestettiin useampia hiihtokilpailuja: Rantasalmen kansalliset hiihdot, Rantasalmen koulujen hiihtomestaruuskilpailut, Hippo-hiihdot, Kunnan ja RU:n mestaruuskilpailut, 3 x Ru-cup hiihdot. RU:n hiihtäjät osallistuivat piirikunnallisiin ja kansallisiin kilpailuihin.

Kilpailuorganisaation talkoolaisten määrä vaihteli 10-20 henkilöä kilpailujen koon mukaan. Hiihtojaosto on vastannut Harjupirtin hiihtokeskuksen toiminnasta sekä kiinteistön ylläpidosta ja kuluista (talousluvut löytyvät tilinpäätöksestä).

Ostopalvelusopimukset kunnan kanssa tehtiin mm. maakuntaviestin järjestelyistä ja koulun hiihtokilpailuista. Hiihdon talkootoiminnassa (mm.Harjupirttitalkoissa, kilpailutoiminnassa, hiihtokoulun ohjaajina ja kuntoratojen raivaustalkoissa) oli vuoden aikana n.40 henkilöä eri tehtävissä.

KOKOUKSET

Hiihtojaoston kokoukset 16.5.,

HIIHTÄJIEN SAAVUTUKSIA

Hopeasompa Taivalkoski 19.3.(V) N13 Isla Mähönen 4., M15 Veikka Huuskonen 37.

KLL Hiihtomestaruuskilpailu Rantasalmi 19.2. (P) N13 Isla Mähönen 4., M15 Veikka Huuskonen 16.

20.2.(V) N13 Isla Mähönen 5., Janna-Julia Tilaéus N15 42., M15 Veikka Huuskonen 15.

Nuorten SM-hiihdot Kuopio 12.3. M17 Ville Huuskonen 48.

Suur-Savon piirinmestaruushiihdot Kangasniemi 12.2.(P): N10 2km Veera Auvinen 2., N14 3km Isla Mähönen 2., N16 5km Janna-Julia Tilaéus 3., N60 3km Liisa Kämäräinen 3.,  M16 8 km Veikka Huuskonen  2., M16 8 km Ville Huuskonen 3., M18 10 km Ville Huuskonen 1., M50 5km Pekka Huuskonen 1. ja Pekka Manninen 3.

HIIHTOKAUDEN PÄÄTTÄJÄISET pidettiin 25.5. Harjupirtillä samassa yhteydessä myös KLL –talkoolaisten kahvitilaisuus.

Palkittavat hiihtäjät:

Vuoden hiihtokoululainen: Veera Vihonen

Vuoden hiihtäjä: Isla Mähönen

Vuoden nuori tulokas: Veera Auvinen

Vuoden trio/ahkera osallistuminen hiihtoharjoituksiin: Veera Auvinen, Vilppu Saari ja Miina Lehtonen

Kilpailuissa menestyjät: Janna-Julia Tilaéus, Marko Huupponen, Veikka Huuskonen, Ville Huuskonen, Pekka Huuskonen, Arto Kainulainen, Liisa Kämäräinen, Pekka Manninen, Paavo Pajunen