Toimintasuunnitelma

TOIMINTASUUNNITELMA 2023-2024

YLEISTÄ

Jaos antaa curling-ohjausta ja tekee lajia tunnetuksi yrityksille, koululaisille sekä työporukoille sekä muille curlingista kiinnostuneille mm. tyky-toiminnan kautta. Tulevan kauden aikana curling-opastusta on tarkoitus tuotteistaa edelleen yhteistyössä halliyhtiön kanssa, sillä kysyntä opastetulle kokeiluille on nousussa erityisesti lähialueiden matkailuyrityksissä. Uutena kokeilijaryhmänä ovatkin tulossa mukaan ulkomaalaiset lomailijaryhmät.

Curling Rantasalmi / RU on Suomen Curlingliitto ry:n jäsenseura ja osallistuu valtakunnallisen lajiliiton aktiviteetteihin mahdollisuuksien mukaan. Jo useampina vuosina olemme lähettäneet joukkueen tai kaksi seniorien (50+ ja 60+) SM-kilpailuihin. SM-sarjassa tai 1. divisioonassa ei Rantasalmelta ole tälläkään kaudella edustusta, mutta liiton seniorikilpailuihin sekä muihin valtakunnallisiin turnauksiin osallistumme edelleenkin aktiivisesti. Alkaneella kaudella Rantasalmelle ei ole tiedossa kansallisia turnauksia tai aluesarjaviikonloppua. Yhtenä osasyynä tähän on vaikeutunut majoitustilanne keskustaajaman alueella.

HARJOITUS- JA KILPAILUTOIMINTA

RU:n curlingjaosto jatkaa peli- ja harjoitustoimintaa totuttuun tapaan kaudella 2023–2024. Omien pelaajien ns. puulaakisarjaa on tarkoitus pelata kauden aikana (syyskuun puolivälistä maaliskuun loppuun) vähintään joka toisena maanantaina lokakuusta maaliskuuhun. Tavoite on nostaa maanantai-iltojen pelivuoroilla kävijöiden määrä keskimäärin 25 henkeen. Tiistai-aamun ”eläkeläisvuoroja” jatketaan seuran varojen salliessa.

Rantasalmen harrastajat jatkavat pelejä yhdellä joukkueella Itä-Suomen curlingsarjassa, jonka tulospalvelu hoidetaan yhteistyössä Suomen Curlingliiton kanssa. Jo seitsemättä kertaa järjestettävään sarjaan osallistuu 11 joukkuetta. Sarjan sarjapäällikköinä jatkavat Rantasalmen harrastajat Petteri Koskikallio ja Jussi Sinnemäki. Sarjaa on tälle kaudelle lyhennetty kahteen peliviikonloppuun (Pieksämäellä 4.–5.11.2023 ja Kangasniemellä 24.–25.2.2024), mikä on lisännyt etenkin kauempaa tulevien joukkueiden osallistumista.

Sekä 50+ että 60+-ikäisten suomenmestaruuskilpailuihin (Kangasniemi ja Pieksämäki) pyritään tälläkin kaudella kokoamaan joukkueet. Joukkueita lähetetään myös yksittäisiin curlingturnauksiin, kuten Alavuden Juhlaturnaukseen (elokuu 2023, 1 joukkue), Kangasniemen syysturnaukseen (syyskuu  2023, 1 joukkue), Pieksämäen yöturnaukseen (marraskuu 2023, 1–2 joukkuetta) sekä todennäköisesti kevään Hyvinkään perinteiseen Bonspiel-turnaukseen. Pelaajat kustantavat pääosin itse turnausmaksut sekä matkat ja majoituksen, mutta seura antaa mahdollisuuksien mukaan osallistujille pientä tukea erityisesti turnausmaksujen osalta.

Työtä jäänhoidon ja hyvien peliolosuhteiden eteen jatketaan SuurSavo-hallissa. Pelin vaatimaa jään tasausta (ns. letkutusta) hoidetaan jatkossakin talkoilla sunnuntai-iltaisin. Peliolosuhteet ovat viime vuosina pysyneet tyydyttävinä. Tälle kaudelle maanantai-illan pelivuoroakin on saatu aikaistettua (klo 19–21), mikä näyttäisi lisäävän harrastajamäärää. Etenkin Savonlinnan suunnasta pyritään kauden aikana lisäämään jo nyt melko mukavaa osallistujamäärää. Suomen Curlingliiton tukemien curlingopetuksen järjestämistä harkitaan sitäkin harrastajamäärän lisäämiseksi sekä nuorempien ikäluokkien sekä naisten mukaan saamiseksi.

Varsinaisen Rantasalmelle rajoittuvan harrastustoiminnan lisäksi olemme alkaneella 18.  toimintavuotenamme aktiivinen ja tunnettu seura myös valtakunnallisella tasolla. Etelä-Savon merkittävien curlingpaikkakuntien ainoana edustajana nykyisessä liiton hallituksessa toimiva Petteri Koskikallio jatkaa valtakunnallisen liiton varapuheenjohtajana vähintään marraskuussa 2023 pidettävään vuosikokoukseen asti.